Κώδικας Δεοντολογίας
Η λειτουργία της επιχείρησης διέπεται από την χρήση του ισχύοντος Κώδικα Δεοντολογίας GRECA HELLAS
Για περισσότερες πληροφορίες κάνε κλικ εδώ
Το ΠΔ 131/2003 για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο
Σύμφωνα με το Προεδρικό διάταγμα 131/2003, κάποιες βασικές νομικές πτυχές του ηλεκτρονικού εμπορίου, στην εσωτερική αγορά, όπου ο φορέας παροχής υπηρεσιών οφείλει να προσφέρει στους αποδέκτες του, είναι:
- η επωνυμία του φορέα παροχής της υπηρεσίας, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας και ηλεκτρονική διεύθυνση
- η γεωγραφική διεύθυνση στην οποία ο φορέας είναι εγκατεστημένος (έδρα)
- εφόσον ο φορέας είναι εγγεγραμμένος σε εμπορικό μητρώο, ή παρόμοιο δημόσιο μητρώο, το οικείο μητρώο και τον αριθμό εγγραφής του σε αυτό, ή ισοδύναμο τρόπο αναγνώρισης στο μητρώο αυτό, π.χ. ο αριθμός καταχώρησης στο ΓΕΜΗ.
- εφόσον η δραστηριότητα υπόκειται σε καθεστώς έγκρισης, τα στοιχεία της σχετικής εποπτικής αρχής
- σχετικά με τα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα,θα πρέπει να αναφέρεται η επαγγελματική ένωση ή το παρόμοιο όργανο, στο οποίο είναι εγγεγραμμένος ο φορέας παροχής υπηρεσιών, ο επαγγελματικός τίτλος του και το κράτος μέλος που τον έχει χορηγήσει, θα πρέπει επίσης να γίνεται μνεία των επαγγελματικών κανόνων που ισχύουν στο κράτος μέλος εγκατάστασης, καθώς και του τρόπου πρόσβασης σ’ αυτούς.
- τον αριθμό αναγνώρισης που προβλέπεται από το κοινό σύστημα Φ.Π.Α. κύκλου εργασιών σύμφωνα με το άρθρο 36 του Ν. 2859/ 2000 (Α’ 248) «κύρωση του κώδικα φόρου προστιθέμενης αξίας», εφόσον η δραστηριότητα που ασκεί ο φορέας υπόκειται σε ΦΠΑ
- ενημέρωση των τιμών, οι οποίες να αναγράφονται σε ευκρινές σημείο και να διευκρινίζεται αν περιλαμβάνουν φόρο και έξοδα αποστολής
- οι προσφορές όπως είναι οι εκπτώσεις, τα πριμ και τα δώρα, πρέπει να είναι αναγνωρίσιμες και οι όροι να είναι ακριβείς και εύκολη στην κατανόηση,
- οι διαφημιστικοί διαγωνισμοί ή παιχνίδια, στο μέτρο που επιτρέπονται, οφείλουν να παρουσιάζονται ξεκάθαρα και με ευανάγνωστο τρόπο.
Γενικές αρχές συμπεριφοράς των καταναλωτών
Για την αυτορρύθμιση και ιδίως την κατάρτιση κωδίκων δεοντολογίας σε κοινοτικό επίπεδο από τις ενώσεις ή οργανώσεις επαγγελματιών ή καταναλωτών, καθώς και πλήθος ζητημάτων που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, στη 1 Απριλίου 2017, τέθηκε σε ισχύ ο Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας (ΠΔ 10/2017), ο οποίος αναγράφει τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που έχουν οι προμηθευτές, καθώς και οι καταναλωτές. Ο Κώδικας διέπεται από τις αρχές της προστασίας του καταναλωτή, της διαφάνειας, της αμεροληψίας, της τεχνολογικής ουδετερότητας, της επαγγελματικής δεοντολογίας, της ηθικής συμπεριφοράς και του σεβασμού στην ιδιωτική ζωή, της προστασίας των προσωπικών δεδομένων και της προστασίας των ευάλωτων ομάδων πληθυσμού όπως ειδικότερα αναφέρονται στα άρθρα 4 και 5 του παρόντος.
Ο καταναλωτής αρχικά οφείλει να διαβάζει προσεκτικά τους όρους των συμβάσεων πριν συμφωνήσει, τους όρους σχετικά με τη διαχείριση και προστασία προσωπικών δεδομένων, όπως και τις οδηγίες χρήσης και προφύλαξης των προϊόντων που προμηθεύτηκε και να ζητά πρόσθετες διευκρινίσεις ή οδηγίες για ό,τι δεν κατανοεί.
Θα πρέπει να ενημερώνεται για:
- το συνολικό τίμημα, πρόσθετες επιβαρύνσεις αν υπάρχουν, τυχόν αναπροσαρμογή του τιμήματος
- τους όρους εξόφλησης, τη διάρκεια της σύμβασης, τυχόν επιβαρύνσεις για πρόωρη διακοπή της σύμβασης, τις προϋποθέσεις ευθύνης του πωλητή καθώς και τους όρους της εγγύησης (περιεχόμενο, χρονική διάρκεια, έκταση εδαφικής ισχύος)
- το αποδεικτικό παραλαβής του αιτήματος παραγγελίας, το οποίο αναγράφει σαφώς την ημερομηνία παραλαβής και επιβεβαίωση της παραγγελίας
- το χρόνο, κατά τον οποίο θεωρείται ότι έχει συναφθεί η σύμβαση
- να έχει επαρκή ενημέρωση για την πορεία της παραγγελίας του
- την επιβεβαίωση της παραγγελίας και τη σύναψη της σύμβασης απαιτείται προηγούμενος έλεγχος της διαθεσιμότητας και της ορθότητας της τελικής τιμής του παραγγελθέντος προϊόντος ή της υπηρεσίας από τον προμηθευτή, ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι ενήμερος τόσο πριν όσο και κατά τον χρόνο σύναψης της σύμβασης.
- το πλάνο σύμβασης που πρόκειται να υλοποιηθεί με κάθε λεπτομέρεια, οι βασικοί συμβατικοί όροι θα πρέπει να είναι εκ των προτέρων διαθέσιμοι στους καταναλωτές και μάλιστα με τέτοιο τρόπο, ώστε η εντολή της παραγγελίας να μην μπορεί να καταχωρισθεί, αν προηγουμένως ο χρήστης δεν λάβει γνώση αυτών.
- τη συνέχεια κατάρτισης της σύμβασης, η επιχείρηση οφείλει να απέχει από κάθε ενέργεια που συνεπάγεται τροποποίηση των όρων της, ιδίως να τροποποιήσει το τίμημα ή να ενημερώσει για μη διαθεσιμότητα του παραγγελθέντος προϊόντος ή παραγγελθείσας υπηρεσίας.
- ότι για κάθε ερώτημα, παράπονο ή αίτημα υποστήριξης ως προς το προϊόν ή την υπηρεσία που προμηθεύτηκε, θα πρέπει να απευθύνεται άμεσα στον προμηθευτεί του, προκειμένου να εξυπηρετηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Γενικές αρχές επιχειρηματικής συμπεριφοράς των προμηθευτών
Η επιχειρηματική συμπεριφορά του προμηθευτή διέπεται από τον σεβασμό της προσωπικότητας, της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων, της υγείας, της ασφάλειας, της συμβατικής και της εν γένει οικονομικής ελευθερίας, της προστασίας των ανηλίκων και των πάσης φύσεως ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Ο προμηθευτής οφείλει να είναι έντιμος απέναντι στα έννομα αγαθά του καταναλωτή, που επηρεάζονται ή ενδέχεται να επηρεαστούν από τη συναλλακτική σχέση, και να συνεργάζεται πρόθυμα για την επίτευξη του σκοπού της σύμβασης.
- τα απαιτούμενα έγγραφα, όπως παραστατικά, αποδείξεις, εγγυήσεις, συμβατικά κείμενα, τεχνικά εγχειρίδια, υλικό τεκμηρίωσης, αναγκαία σήμανση (π.χ. ποιότητας, ασφάλειας, καταλληλότητας, ecolabel, ενεργειακής απόδοσης).
- για κάποια ενδεχόμενη ειδική προσφορά ή το ποσοστό έκπτωσης, σε συνδυασμό με την τιμή του προϊόντος ή της υπηρεσίας, πριν και μετά τη χορήγησή της
Οι προμηθευτές οφείλουν να είναι πολύ προσεκτικοί και ελέγχουν περιοδικά τα αποθέματά τους, ώστε να μην έχουν ελλείψεις στα προϊόντα που εμφανίζονται ως διαθέσιμα. Σε περίπτωση εξάντλησης των διαθέσιμων αποθεμάτων, οι προμηθευτές πληροφορούν τους καταναλωτές για την αδυναμία εκπλήρωσης των συμβατικών τους υποχρεώσεων και αναφέρουν τους λόγους για την αδυναμία αυτή, προκειμένου οι καταναλωτές να ασκήσουν τα δικαιώματα που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία. Η παράδοση των προϊόντων πραγματοποιείται εντός του χρόνου που συμφωνήθηκε μεταξύ του προμηθευτή και του καταναλωτή ή, ελλείψει τέτοιας συμφωνίας, εντός του χρόνου που ορίζει ο νόμος.
- Να δηλώνει την ευθύνη του για πραγματικά ελαττώματα,
- να αναφέρει τους όρους εφαρμογής υπηρεσιών υποστήριξης του πελάτη μετά την πώληση, εξυπηρέτησης
Τέλος, ο καταναλωτής σε απόπειρα επικοινωνίας με τον έμπορο είτε γίνεται τηλεφωνικά, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) ή μέσω φόρμας επικοινωνίας έχει το δικαίωμα και θα πρέπει να εξυπηρετηθεί χωρίς αναμονή και όσο το δυνατόν συντομότερα. Σε κάθε περίπτωση, οι προμηθευτές ενημερώνουν τους καταναλωτές για τον αναμενόμενο χρόνο απάντησης και τον τρόπο ανταπόκρισης.
Ηλεκτρονικές Συμβάσεις
- Η σύμβαση πρέπει να αναφέρει με ακρίβεια ποιο είναι το αντικείμενο της σύμβασης,
- το συνολικό τίμημα ή τον τρόπο υπολογισμού του, σε περίπτωση που δεν μπορεί να καθοριστεί εκ των προτέρων, συμπεριλαμβανομένων φόρων, τελών, εξόδων, όπως εκάστοτε ισχύουν,
- τα τεχνικά στάδια που πρέπει να ακολουθήσουν οι καταναλωτές μέχρι τη σύναψη της σύμβασης, τη δήλωση εάν η σύμβαση θα αρχειοθετηθεί ή όχι, και εάν προβλέπεται δυνατότητα ανάγνωσης της αργότερα από τους καταναλωτές, τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές μπορούν να εντοπίσουν και να διορθώσουν σφάλματα ηλεκτρονικού χειρισμού πριν από την ανάθεση της παραγγελίας.
- τους γενικούς όρους και τις προϋποθέσεις,
- τους όρους εξόφλησης του τιμήματος,
- τους όρους χορήγησης πίστωσης
Ακόμη, να αναφέρονται οι διαθέσιμοι τρόποι εξόφλησης, η συχνότητα και το ύψος των δόσεων, οι όροι επισκευής και συντήρησης και η περιοδικότητα έκδοσης λογαριασμών.
- οι προθεσμίες παράδοσης των προϊόντων και έναρξης παροχής των υπηρεσιών.
- την ελάχιστη διάρκεια της σύμβασης και τους όρους ανανέωσης, παράτασης και καταγγελίας της
- οι όροι αναστολής ή διακοπής παροχής της υπηρεσίας όπως και τυχόν επιβαρύνσεις, λόγω πρόωρης διακοπής της σύμβασης και άσκησης του δικαιώματος υπαναχώρησης
Θα πρέπει να υπάρχει σχετική ενημέρωση, όσον αφορά τις προϋποθέσεις απαλλαγής ή περιορισμού ευθύνης των προμηθευτών, βάσει της κείμενης, ανά κλάδο, νομοθεσίας και των αποφάσεων των αρμόδιων εποπτικών ή ρυθμιστικών Αρχών.
Η διαδικασία και προθεσμία επιστροφής τυχόν ποσών που καταβλήθηκαν από τον καταναλωτή κατά τη σύναψη της σύμβασης.
Το δικαίωμα υπαναχώρησης του καταναλωτή – Πολιτική Επιστροφών
Σε κάθε ηλεκτρονική αγορά ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα αναιτιολόγητης και αζήμιας υπαναχώρησης, δηλαδή έχει το δικαίωμα να επιστρέψει ολόκληρη την παραγγελία ή μέρος αυτής στο ηλεκτρονικό κατάστημα, χωρίς να υποχρεούται να ανακοινώσει το λόγο για τον οποίο επιθυμεί την επιστροφή των προϊόντων, εντός προθεσμίας 14 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία που την παρέλαβε. Στην περίπτωση που ο προμηθευτής δεν έχει ενημερώσει τον καταναλωτή με τις πληροφορίες σχετικά με το δικαίωμα υπαναχώρησης, η περίοδος υπαναχώρησης παρατείνεται κατά 1 έτος. Επαφίεται στην ευχέρεια του καταστήματος αν θα δεχτεί την επιστροφή προϊόντων ή χρημάτων με επιβαρυνση δική του ή του καταναλωτή, όσον αφορά την έξτρα χρέωση των μεταφορικών και της προμήθειας συναλλαγής χρημάτων από την τράπεζα. Εάν ο προμηθευτής έχει παραλείψει να ενημερώσει τον καταναλωτή ότι ο καταναλωτής οφείλει να επιβαρυνθεί με αυτό, τότε το κόστος το χρεώνεται η επιχείρηση. Για την άσκηση του δικαιώματος υπαναχώρησης, πρέπει ο καταναλωτής να συμπληρώσει και να αποστείλει το ειδικό «έντυπο επιστροφής» που είναι διαθέσιμο στο διαδικτυακό τόπο. Είναι αναγκαίο το προϊόν να βρίσκεται σε άρτια κατάσταση, χωρίς δηλαδή να έχει παραβιαστεί η συσκευασία του και επιβεβαιώνοντας ότι δεν έχουν αφαιρεθεί οι ειδικές σημάνσεις του προϊόντος.
Ηλεκτρονικοί μηχανισμοί εξώδικης επίλυσης διαφορών
Σύμφωνα με την Οδηγία 2013/11/ΕΚ, η οποία ενσωματώθηκε στην Ελλάδα με την ΚΥΑ 70330/2015, ο προμηθευτής οφείλει να ενημερώσει τον καταναλωτή για τη δυνατότητα εναλλακτικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών που έχουν προκύψει από συμβάσεις ηλεκτρονικής πώλησης προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών κάνοντας χρήση των καταχωρημένων φορέων Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών (ΕΕΔ) στο Μητρώο. Εάν ο πελάτης έχει οποιοδήποτε πρόβλημα με αγορά που πραγματοποίησε από την Ιστοσελίδα μας μπορεί να κινήσει την διαδικασία ΕΕΔ δια μέσου της ενιαίας πανενωσιακής πλατφόρμας για την ηλεκτρονική επίλυση διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ) διαθέσιμη στο https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage»